The Black Rider

Großen Haus Theater Heilbronn 1997

W ukrytym pośrodku lasu zakładzie psychiatrycznym ordynator usiłuje leczyć pacjentów muzyką. Chorzy, przebrani w wypożyczone kostiumy, odgrywają własną wersję opery Karola Marii von Webera „Wolny Strzelec”.

Spektakl jest owocem współpracy nowojorskiego undergroundu: twórcy nowoczesnego teatru Boba Wilsona, pieśniarza i kompozytora Toma Waitsa oraz Williama Burroughsa,”narkotycznego” autora Nagiego Lunchu.

Mroczny i trwożny las projektuje Janusz Kapusta, zaś inżynierowie stuttgarckiej fabryki Mercedesa instalują urządzenia umożliwiające na scenie prawdziwą ulewę, w której ubrany na biało orszak weselny tańczy w coraz głębszym błocie.

Inscenizacja Lecha Majewskiego w niemieckim teatrze w Heilbronn zostaje okrzyknięta wydarzeniem artystycznym i uhonorowana nagrodą Kilianpreis za najlepszą reżyserię w sezonie 1995/1996.

obsada Günter Schoßböck, Viola von Lewinski, Andreas Hutzel, Günter Jacobi, Bernd Henneberg, Sophia Yiallouros, Thomas Braus, Thorsten Olschock, Rolf Rudolf Lütgens, Christian Melchert, Meike Britt Holtin, Eva-Maria Schneider-Reuter

tekst Robert Wilson, Tom Waits, William S. Burroughs  muzyka Tom Waits, Carl Maria von Weber inscenizacja i reżyseria Lech Majewski scenografia i kostiumy Janusz Kapusta  kierownictwo muzyczne Nicolas Kemmer choreografia Janina Niesobska

RECENZJE:

„Reżyser Lech Majewski i jego scenograf Janusz Kapusta stworzyli spektakl, który znacznie przewyższył pod każdym względem radosną wersję Boba Wilsona. Dwóch Polaków, którym po premierze bez wahania nadano tytuły „geniuszy”, stworzyło niesamowicie gęstą inscenizację, działającą na kilku symbolicznych poziomach, która porywa niczym podróż w otchłań.”
A. Reinhardt, Rundblic

„Mieszkający w USA Lech Majewski stworzył imponujące obrazy w Heilbronn, wywołując hipnotyczną atmosferę.”
Andreas Sommer, Stimme

„Polscy artyści pokazują swoją wirtuozerię!”
Theophil Hammer, Stuttgarter Zeitung