Rycerz

1980

W małym średniowiecznym królestwie toczą się wojny, panuje nędza, chaos i marazm moralny. Stary Król oszukiwany jest przez swoich poddanych, którym odpowiada taki stan rzeczy. Buntuje się tylko młody Rycerz. Słysząc legendę mówiącą, że upadek królestwa nastąpił po porwaniu i zatopieniu w morzu złotostrunnej harfy, Rycerz postanawia odzyskać mający cudowną moc skarb. Opuszcza królestwo i wyrusza w poszukiwaniu instrumentu, którego dźwięk daje ludziom poczucie harmonii i szczęścia. W pełnej niebezpieczeństw wędrówce, która przeradza się w podróż w głąb samego siebie, Rycerz poznaje Dobro, Zło, Chciwość, Zakłamanie, Rozsądek i Łaskę. Nie znajduje cudownego instrumentu, lecz, dzięki podróży, słyszy w sobie jego muzykę.

Będąc hołdem dla średniowiecznych iluminacji oraz malarstwa quattrocenta, film osiąga niezwykłą kondensację formalną. Debiut filmowy Lecha Majewskiego, a także Piotra Machalicy, Piotra Skargi, Jana Frycza i Andrzeja Hudziaka. Podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku, Rycerz został zauważony przez brytyjskiego recenzenta Timesa, co dało początek zagranicznej karierze reżysera.

obsada Piotr Skarga (rycerz), Daniel Olbrychski (Hierofant), Andrzej Hudziak (najmłodszy mnich), Katarzyna Kozak (księżniczka), Czesław Meissner (mnich), Stanisław Holly (stary mnich), Paweł Sanakiewicz (mnich Kryspin), Piotr Machalica (mnich Wiesław), Wiesław Zanowicz (kupiec), Irena Jun (wdowa), Marek Głębocki (Giermek), Jan Frycz (panicz), Juliusz Grabowski (król), Andrzej Wilczkowski (mężczyzna ze szponami), Tadeusz Zięba (rycerz), Józef Wieczorek (rybak), Henryk Nolewajko (kulawy rybak), Władysław Ebert, Mieczysław Majewski, Adam Raczkowski, Anna Wesołowska, Jerzy Sikora, Bogusław Wieczorek, Wanda Majewska

scenariusz i reżyseria Lech Majewski zdjęcia Czesław Świrta scenografia Jerzy Szeski kostiumy Barbara Śródka muzyka Zygmunt Konieczny, Zdzisław Szostak montaż Lidia Pacewicz dźwięk Leszek Wronko producent Jerzy Nitecki współpraca Tomasz Krawczuk

RECENZJE:

„Zapadająca w pamięć, surowa opowieść Lecha Majewskiego, obdarowanego talentem do tworzenia przesyconych poezją niezwykłych kompozycji.” Janet Maslin The NewYork Times

“Piękny, mistyczny film, przepełniony obrazami rodem z marzeń sennych.”

Kevin Thomas The Los Angeles Times

“Oszałamiające, fantastyczne kompozycje oddają esencję średniowiecznych poematów rycerskich.” Heinz Kersten Frankfurter Rundschau

“Pasjonująca debata o tym, czy duchową wiedzę zdobywa się poprzez życie w odosobnieniu, czy przez komunię ze światem.” Philip Kennicott The Washington Post

„Wspaniała wizja! W swoim pierwszym filmie Majewski pokazuje, co stanie się znakiem rozpoznawczym jego zaskakujących kompozycji i bogatych obrazów. Ceremonie dworskie, gesty dworskiej miłości i niebezpieczeństwa podróży w nieznane dają oszałamiający efekt.” Barbara Scharres Chicago Art Institute

„Bogaty w mistycyzm Rycerz, to długo oczekiwany powrót do głębi filmów Felliniego i Kurosawy, w których zadawano pytania o wiarę, religię i naturę ludzką.” 

Jason Sanders Berkeley Museum of Art

Scenariusze