Angelus

2000

Angelus

2000

„Śląskie sto lat samotności” oraz „komedia metafizyczna” entuzjastycznie przyjęta przez widzów i krytyków.

Punktem wyjścia jest prawdziwa historia: dzieje niezwykłego fenomenu, jakim była janowska gmina okultystyczna działająca na Śląsku, złożona z grupy różokrzyżowców-górników poszukujących kamienia filozoficznego. 

Chociaż akcja filmu rozpoczyna się w roku 1953, poprzedzają ją sceny retrospektywne z roku 1937, kiedy to w gronie uczniów umiera Mistrz. Na łożu śmierci namaszcza swego następcę Teofila i przekazuje – oprócz tajemnych ksiąg i znaków – potrójne proroctwo: wybuch wielkiej wojny, inwazję świata astralnego i rządy jego demonów oraz zniszczenie ludzkości przez promień Saturna, kiedy ta ostatecznie sprzeniewierzy się prawu moralnemu i boskiemu. 

Wybuch II wojny światowej i późniejszy Stalinizm, członkowie gminy odczytują jako wypełnienie się dwóch proroctw. W obawie przed trzecim i ostatnim apokaliptycznym proroctwem, przystępują do działań mających na celu ocalenie ziemi poprzez złożenie ofiary – niewinnego młodzieńca. 

NAGRODY: 

Prix Federico Fellini 2002; Nagroda Publiczności, Miami 2002; Srebrne Grono, Łagów 2002; Srebrna Żaba, Camerimage 2001 

RECENZJE:

”Pasjonująca, malarska metaforyka Angelusa bawi w ironiczny i absurdalny sposób. Film ukazuje fantastycznie skomponowane obrazy, które mają halucynogenny wpływ na oko… Ten film otoczony jest nieskazitelną aurą piękna stworzoną dzięki wyobraźni przezwyciężającej wszelkie przeszkody.”
Robert Koehler, Variety

“Fascynujący film – przywodzi na myśl Tarkowskiego, lecz jest jednocześnie wyrazem unikalnej ekspresji filmowej Majewskiego. To film z innego świata, jego precyzyjnie zakomponowane obrazy tworzą niepowtarzalne wizje… Angelus to film o niezwykłym pięknie, celebrującym poszukiwanie oświecenia we wszystkich możliwych formach.”
Darryl Macdonald, Seattle International Film Festival

“Podobnie jak Underground Emira Kusturicy czy Blaszany bębenek Volkera Schlöndorffa, Angelus ukazuje sardoniczny, skrzywiony podczas dekad konfliktów, obraz wschodniej Europy.”
Laura Emerick, Chicago Sun-Times

“Niesamowicie pomysłowy! Mieszanka absurdalnej satyry Felliniego i mistycznego rytualizmu Tarkowskiego.”
Washington City Paper

“Olśniewający wizualny talent Lecha Majewskiego osiągnął pełnię w tej absurdalnej komedii.”
Reece Pendleton, Chicago Reader

Angelus jest wizualną rozkoszą, która z zaangażowaniem broni tajemnicy, poezji i wyobraźni przed materializmem i totalitaryzmem.”
Jason Sanders, Berkeley Art Museum

“Wyjątkowo oryginalny film, porównywalny z dokonaniami Felliniego.”
Michael Gibson, International Herald Tribune

“Wspaniały film!”
Brandon Judell, Indie WIRE, Miami Film Festival

reżyseria Lech Majewski scenariusz Ireneusz Siwiński, Bronisław Maj, Lech Majewski muzyka Józef Skrzek, Lech Majewski scenografia Lech Majewski, Katarzyna Sobańska zdjęcia Adam Sikora kostiumy Małgorzata Zacharska dźwięk Lech Brański montaż Eliot Ems producent Henryk Romanowski

obsada Jan Siodlaczek (Teofil), Paweł Steinert (Rudolf), Daniel Skowronek (mały Rudolf), Grzegorz Stasiak (Ewald Sójka), Małgorzata Madejowska (Ewaldowa),Elżbieta Okupska (Jadźka), Marian Makula (Walter Goj), Jacenty Jędrusik (Helmut Hes), Małgorzata Gadecka (Helmutowa), Andrzej Skupiński (Eryk Paw), Barbara Święs (Erykowa), Andrzej Mastalerz (Oswald Wróbel), Ruta Kubac (babcia Oswalda), Jan Skrzek (Libero), Tadeusz Pławecki (Mistrz, Hitler), Adam Kopciuszewski (minister), Adam Baumann (towarzysz KW), Kazimierz Krzaczkowski (kierownik), Krzysztof Misiurkiewicz (pułkownik), Jan Bógdoł (Stalin), Wincenty Grabarczyk (sekretarz), Ryszard Zaorski (kamerdyner), Sandra Skowronek (mała Gretka), Magdalena Krzciuk (duża Gretka), Grzegorz Stańkowski (Adek), Piotr Wisiorek (syn Eryka, dziecko), Helena Jarek (Oma Hes), Andrzej Chłapecki (konferansjer), Jacek Borusiński (Zyga), Aleksandra Margiciok (dziewczyna Zygi), Jan Stacha (Jodler), Erwin Sówka (Erwin Sówka), Sandra Tomalka (święta Barbara), Romuald Ficek (święty Jerzy), Jarosław Dziąbek (Göring), Jacek Tomaszewski (Goebbels), Izabela Malik (Frau Hitlera), Adam Czasak (ksiądz), Bolesław Majewski (zakrystian), Witold Siwiński (ministrant), Weronika Rychlik, Ryszard Koszczyk, Bernard Biczkowski, Józef Handzlik, Henryk Rychlik, Dominik Szewczyk (narrator), Arkadiusz Paź (przemawiający górnik), Józef Anioł (przemawiający górnik), anioły: Joanna Litwin, Barbara Białowąs, Monika Budny, Roksana Krzemińska, Beata Ostarek, Barbara Sośnierz, ubecy: Zygmunt Biernat, Lucjan Czerny, Bogdan Kalus, Witold Kielbassa, Piotr Mioduszewski, Jan Walkowiak, Tomasz Zaród, w pozostałych rolach: Józefa Strączkowska, Wiesław Kupczak, Władysław Przybek, Alicja Bury, Elżbieta Kozieł, Klara Atere, Magda Chałupka, Joanna Kurek, Joanna Pawińska, Magda Janota, Kasia Nosalik, Paweł Wisiorek, Jolanta Bauszek, Agnieszka Richter, Eugeniusz Aleksa, Józef Joszki, orkiestra Kopalni Węgla Kamiennego „Staszic” w Katowicach (pod dyrekcją Grzegorza Mierzwińskiego), orkiestra dęta KWK „Śląsk” (pod dyrekcją Mirosława Kaszuby), chór „Belcanto” z Chudownik (pod dyrekcją Stanisławy Zawadzkiej), słuchacze Szkoły Policji w Katowicach

Scenariusze